tisdag 5 juli 2011

I dag skriver Färgelanda historia

Som företagare har jag nu verkat i denne kommunen sedan 1992
I dag har villkoren för mig förändrats. kommunen har deffenetivt rätt placering när det gäller svenskt näringslivs lista på företagarklimatsrankingen. För snart ett år sedan ville jag ha en förhandling med kommunen beträffande min hyresnivå då det visar sig att omsättningen från försäljningen i butiken inte täcker hyreskostnaden.

Parallellt med denna omständighet så gjorde jag jämförelser med hur andra förstag behandlas och kom fram till att vissa fick gräddfil medan andra drogs i deg.

Jag skickade då in den här skrivelsen

 From: dj.electronics@hotmail.com

To: peo.johansson@fargelanda.se

Subject: Ärende till KSAU

Date: Fri, 20 Aug 2010 09:04:45 +0200

Företag i Färgelandas kommun skall behandlas lika.

Det har kommet till min kännedom att kommunen lider stor skada av den hyresskuld som jag ådrog mig då jag hamnade i ett ekonomiskt trångmål. Skulden uppgick då som störst till 65000:-.

Den har fram tills i Julas stadigt minskats med X antal tusen se bilaga1 under en längre tid beroende på den ekonomiska situation som jag har befunnit mig i för att nu vara nere i ca 10000:- alltså mindre än 2 månadshyror. Enligt kontoutdraget så har jag det senaste året betalt till kommunen 106437:- och då är min hyra för den tomma betongbunkern på 117 m² 76792:- resterande betalning utgår då 29645:- i återbetald skuld.

I samband med ett KSAU möte den 21/4 tog kommunchefen upp min skuld som ett ärende på dagordningen.

Detta kan jag bara tolka på det viset att han med sin makt försöka tysta min kritiska stämma ang. kommunens hantering av Björnhusprojektet. Eller är det någon annan som är ute efter min lokal?eftersom en kommuntjänsteman personligen varit inne hos mig och undrat om jag inte vill flytta till Krämarevägen istället.

Om problemet hade varit så som Kommunchefen framförde ärendet, så skulle man rimligtvis ha gjort detta när problemet var som störst. Vid 65000:- och inte nu då summan i stort sett är återbetalt.

Men efter som man nu gjort som man gjort så vill jag i detta samband peka på hur olika man behandlar företag i den här kommunen.

Första jämförelsen kan göras på kvadratmeterhyran mellan min tomma betongbunker där jag betalar 662/ m². Jämfört med de färdiginredda björnhuskontoren eller de specialanpassade livsmedelslokalerna,

Man kan också göra jämförelsen med butik Cheri som betalar xxxx / m²

Eller så har vi Alltiklipp som för sin lokal betalar xxxx / m²

Eller Kajajas kaffé som betalar xxxx/ m²

Dessa uppgifter har Tord Karlsson varför jag har xxat dessa

Slutligen har vi hanteringen av Western Tools

I den lokalen har också kommunen investerat 200000:- att jämföra med mina (noll) 0:- kronor.

Kommunen sänkte hyran från 390 kvadratmeter/år till 300.

DJ Electronics har inga markiser över skyltfönstren trotts att solen är lika stark i de fönsterna som hos företagen i Centrumhusen. Det skulle jag vilja ha .

Jag vill också ha en större entrédörr då de åkgräsklippare som jag får in till försäljning inte går in monterade genom dörren. Utan jag måste plocka isär dem innan jag kan ta in dem i butiken.

Jag yrkar på en nedsättning av hyran till en sådan nivå att man med fog kan säga att företagen i Färgelanda behandlas på korrekt och likvärdigt sätt.

Vidare vill jag ha en nedskrivning av räntan, på skulden som uppkommit till samma räntesats som räntan på de 30 miljoner kronor som lånades ut till Björnhusprojektet. Där ekonomiskefen motiverade den låga räntan med att ” vi hade pengarna i likvida medel”.

Jag vill också ha ersättning för den investering som jag har lagt av egna medel i av kommunen hyrda lokalen . Det skulle jämställa min lokal med Björnhuset. Återbetalningen som hyran då blir i det sammanhanget torde också vara gjord då jag under de här snart 10 åren har betalt ca 733000:-

då hyreshöjningen har varit ca 0.8 % årligen.

Någon omsättningsklausul finns häller inte i mitt avtal och inte häller har jag möjlighet att kunna hyra ut lokalen i andra hand.

När jag ändå är i gång så skulle kommunen investera i värmepumpar i Allégården i Högsäter.

Jag lämnade då offerthandlingar till Tord Karlsson . Detta skedde i februari – Mars månad 2009.

jag gjorde påstötningar med jämna mellanrum , både telefonledds och skriftligt. Första gången påstötningen ägde rum var under hösten , men då hade inte Tord hunnit att titta på ärendet då han enligt PO Johansson , varit upptagen med Björnhuset.

Nästa gången som jag ställer frågan så svarar Tord att han vill ha in kompletterande handlingar.

Jag delger honom då detta och vi gör dessutom ett studiebesök på plats för att säkerställa att det är möjligt att genomföra arbetet som var tänkt. Tord fick också möjligheten att ställa de frågor som han undrade över. Detta skedde i januari månad .

Sedan har jag med jämna mellanrum frågar efter ett svar men inget fått.

Sista gången jag hade upp ärendet var på den genomgången som svenskt näringsliv hade sitt öppna möte i Allhem då man diskuterade Färgelanda rankning.

Det mötet trodde jag skulle leda till att kommunledningen skulle lyssna på företagarna men jag kan i efterhand se att det bara var ett spel för galleriet då man ångar på i gamla hjulspår.

Nu är vi inne i augusti månad och jag har fortfarande inget hört.

Tycker inte ni att alla företag har betydelse för denna kommun.

Dick Jonefelt
10-08-20
Färgelanda.

Detta brev togs upp i KSAU vid det kommende mötet och jag fick ett meddelande om att PO Johansson skulle ta kontakt med mig.

Jag väntade och väntade och väntade......

Inte förrän nu 1100627 skulle jag få min förhandling, trodde jag.
Men ack vad jag bedrog mig . inte var det någon förhandling inte. Nej man ställde mig in för det faktum att jag skulle ut .

När jag på mötet med Peter Per och Ulla , frågade varför PO inte hörde av sig säger Ulla
- det betyder att kommunen inte är intresserad av att prata med dig och att tjänstemän har svårt att prata med företagare som är politiskt aktiva . slut citat

Jag lämade mötet och skickade då in ett förslag på uppgörelse om att betala skulden på 3 månader och betala full hyra de 3 kvarvarande månaderna sedan flytta ut den sista september.

Inte häller detta kunde man gå med på utan stack ett avhysningspapper under näsam på mig med kommandot " skriv på "
Vilket jag naturligtvis gjorde.

Så behandlar man företag i den här kommunen . inte underligt att Färgelanda ligger längst ner på de flesta rankningar.

jag har tidigare sagt att jag inte skall lämna fältet fritt för de som jag tycker styr felaktigt , men även jag har en gräns för galenskap.


I 15 år har jag varit med som arrangör av Harvens dag men det är slut med det nu
och om ungdomarna vill köra som stollar på gräsmattoran kommer jag inte att bry mig.

18 kommentarer:

  1. Slutar du blogga helt med?

    SvaraRadera
  2. Gnäll inte Dick, du får en korrekt behandling av kommunen, den behandling du efterlyst och ansett har saknats. Varför ge dig eftergifter med hänvisning till Björnhuset? Sån behandling anser du är fel och orättvis, du får den behandling som du själv propagerat för, så gnäll inte.
    Nya tider med nytt styre, Färgelanda är på väg framåt

    SvaraRadera
  3. Men att bara avgå känner jag personligen inte för. då sviker jag de som faktiskt har röstat in mig och särskilt dem som kryssat mig. inte så många men.

    Eller som Cecilia Bergil sa när hon ringde mig för att få min åsikt i ärendet. " Du är ju känd för att vara frispråkig och säger vad du tycker"

    Jag går inte i andras ledband, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

    Att avgå vore att lämna fältet fritt , och det vill inte jag göra.

    Detta skrev du själv den 18e juni!! Så jag blev jätte färvånad men oxå ledsen, vet hur mycket tid å jobb du lagt ner. Lycka till med allt Dick!

    SvaraRadera
  4. Det är bara att gratulera Ulla. Förra perioden använde hon Kenneth som duktig idiot för sitt smutsiga arbete. Nu använder hon alliansen som duktiga idioter.

    Väldig illa att behandla Dick på det här sättet. Ren hämnd från sossarnas sida p.g.a. Dicks kritik av Björnhusaffären. Nu kanske ytterligare en servicegren försvinner från kommunen.Och det är Dicks partikamrat Peter Johansson som Ulla låter hålla i yxan. Tragikomiskt och osmakligt. Man blir nästan illamående av att se hur illa alliansen uppträder.
    "En som röstat på alliansen för sista gången"

    SvaraRadera
  5. ja vad skall jag skriva om tycker du?

    Helt rätt behandling . Man tackar. Heter du PO eller?

    Jo jag skrev så den 18 juni. Men som sagt även jag har en gräns.
    Först blev jag överkörd i invandrarfrägan då jag anser att vi inte har en invandringspolitik värd namnet då vi faktiskt inte kan erbjuda de som kommer hit ett meningsfullt arbete. Vi har burksamlande invandrare meller så sitter de på parkbänkrna i hop med a-lagarna eller så är de i våra butiker och stjäl.
    Vidare så känner jag mig överkörd beträffande den nya kommunchefen. Det var en handfull personer som deltog i beslutet och vi andra fick veta det genom media. Tråkigt men sant. Och slutligen den synnerligt dåliga behandlingen av mig som företagare.
    Det blev droppen.

    Jag ivrade på att Ulla inte skulle få pengarna som kommunalråd , men det fanns krafter innom alliansen som inte tyckte som jag . Här är resultatet.

    Ja jag vet faktiskt inte skälv häller vem jag skall rösta på .Ulla kanske.

    SvaraRadera
  6. Du kan iaf lämna med rak rygg och ett gott samvete, hur dom andra politikerna kan sova skönt på natten fattar jag inte, tror du kommer tillbaka till politiken, vet du älskar politik och vet att du inte kan sitta på "läktarn" och bara se på. Hur som helst,ha det bra! Mvh från en som röstat på dig.

    SvaraRadera
  7. Man undrar hur lågt alliansen skall sjunka?
    Hur kan de vara så SVAGA?
    Efter alla år får du ej ens en chans på TRE månader att sälja ut lager och betala din skuld.
    Heja Ulla! Du fick din hämnd.Med råge.
    ALLIANSEN är nu så FÖRNEDRAD som den kan bli.
    Nu ligger vägen jämnad för fortsatta spektakel.

    SvaraRadera
  8. Hur korkad kan man bli. Nu försvinner den service som du var ensam om i Färgelanda.
    Snart blir det 2 tomma lokaler lediga i centrum. Din och kaffets. Kaffet kan aldrig betala över 7 tusen i månaden. Det visar alla ägarbyten.
    Heja alliansen! Finns den kvar? Vart tog alla de tuffa valarbetarna vägen?

    SvaraRadera
  9. Förnedrande,okamratligt,skamligt,ynkligt,äckligt. 3 månader?????????????????????????
    för att kunna sälja ut lager betala skulden mm. Du har ju högsäsong nu med gräsklippare och annat!!??
    Jasså-Har du betalt 733000kr i hyra hitills.
    Per,Ann Marie och Peter kan dra något gammalt över sig. Deras "kvalite" på alla plan är nu obarmhärtigt avslöjad.
    I en normal kommun skulle det inte ens vara en politisk fråga. Men Ulla gjorde det till en politisk fråga. Varför förstår ju vem som hellst. Och med dessa nötter till företrädare för alliansen så blir det så här.
    Allmänheten blir nu allt mer medvetna om valbedrägeriet.

    SvaraRadera
  10. Dags för fotgrafering?

    SvaraRadera
  11. Jag tycker definitivt att du ska fortsätta skriva på bloggen Dick! Din samhällskritiska röst behövs i Färgelanda. Fattar inte hur Peter J kan göra så här mot dig. I hans uttalande i dagens Bohusläning verkade han ju inte bry sig heller. Vi är många som ångrar bittert att vi röstade på allianspartierna. Kanske läge att starta ett eget parti nu Dick?

    SvaraRadera
  12. Tanken har slagit mig om ett nytt parti men så har du den gruppen som alltid har röstat på ett speciellt parti av födsel och ohämmad vana. typ alla som röstade på S

    Tror aldrig de kommer inse vilket stolpskott som Ulla eller Tommy är . Man skulle kunna likna dem vid ett svart hål. dom suger ur all energi och lämnar ett tomrum efter sig.

    Sedan har vi Per som nu fått sin friskola och sedan var det stopp.

    AnneMarie som var med och la de sista 16,5 miljonerna utan styrning ledning och kontroll.och jag har länge undrat varför men inte velat fråga , ( För husfridens skull")

    Torbjörn som beordrade mig som KFś ordförande att jag inte fick skriva vad som sades i fullmäktige och lägga ut det på bloggen i realtid.

    eller Per som ansåg att man inte kan följa med i debatten om man samtidigt bloggar. jag vill ju hävda att jag följde med bättre än alla andra då jag skriver ned vad som sägs från talarstolen.

    Men det som är mest tragiskt är väl den marionett eller skall vi kalla honom sprattelgubbe. en sådan där figur med ett snöre som ulla rycker i , så sprattlar peter.

    Jag är djupt besviken. trodde inte att han skulle ramla tillbaka till den gamla peter som han var när vi först blev bekanta (1998) Försynt tillbakadragen försiktig tystlåten och tyvärr ingen större talare.

    På en företagarträff så kom en företagare fram till mig och skämdes å kommunalrådets vägnar. "

    Där satt han och "fleste" och stammade när det visade sig att Begnt Sundholm och kommunen hade kört över företagen på Furåsen" Pinsamt tyckte jag också men jag fick ju försvara min fd part- "kamrat".

    Fördelen med mitt avhopp är att nu kan jag säga och kritisera vilken tjänsteman eller kvinna jag vill.

    Henrik Lind t.e.x. han är rena katastrofen för sin förvaltningen. tänk han sa att han inte kan säga till Harget vad hon skall göra när det gäller barnomsorgen . han som har det yttersta ansvaret kan inte säga till sina underhuggare vad som gäller! Man tar sig för pannan.

    en annan chef som kryssat mellan bojarna är chefen för muskskolan . även han är rena katastrofen . han har under sina år på musikskolan fullständigt raderat ut all glädje som Jonny Stårbäck byggde upp.

    Tomas menar att man inte skall ha roligt på jobbet . " Sicken stjärna".

    Per Ekberg Hälsoskyddstillsyningsman . tyckte det var roligare att sitta på nätet än att vara i matvarubutikerna och vara en resurs för dem. Jo butikerna fick allt betala för tillsynen , men Per var aldrig ute och gjorde sitt jobb.

    Eller när han skrev en handling med åtgärd. då var den så illa formulerad så länstyrelsen sa att vi inte kunde använda den i skarpt läge. Det är kvallitet det.

    Men till din huvudfråga om ett nytt parti.
    Tanken är lockande.

    SvaraRadera
  13. Tja, det var en sågning som hette duga det, Dick, men "tyvärr" har du rätt i det mesta. Peter duger inte som kommunalråd. Ann-Marie är och förblir ett mysterium. Bypolitik och egenintressen från Per och Moderutterna gör att deras förtroende är förbrukat.

    Du glömde för övrigt att nämna Pers vinstintressen i vindkraften på Kroppefjäll. Förutom vindkraft på den egna fastigheten och byskola på nära håll för sina egna barn verkar det inte vara mycket som intresserar den gode Per.

    Ska vi tippa på 0-1 mandat för KD i nästa val? 3 för M och 8 för C? Vem tar resten? Kanske ett nytt parti, som vågar stå för sina löften (och klarar av att fullfölja) från valrörelsen?
    "Aldrig mer Alliansen"

    SvaraRadera
  14. Ann-Marie ett mysterium... De som är insatta vittnar om att det är hon som Peter Johansson låter sig ledas av. Under Ks-mötena är det hela tiden Ann-Marie som Peter tittar på för att få signaler om han är rätt eller fel ute. Vissa menar till och med att det är hon som indirekt leder mötena. Och hennes roll i Björnhuset? Jodå, även där lär hon ha varit styrande och givit mycket tydliga order och direktiv till både tjänstemän, företagare och projektledare. När det sedan började blåsa snålt var det ju perfekt att kunna dra sig ur och istället skylla på andra. Det som är det största mysteriet med Ann-Marie är hur hon har lyckats behålla sin position inom centern! Starta ett nytt parti Dick så ska du få se att många kommer att stötta dig!!!

    SvaraRadera
  15. Det kommer aldrig att bli bättre läge än nu för ett nytt parti, många besvikna på alliansen och sossarna. Se på andra kommuner i närheten, Strömstad, Orust m.fl har lokala partier. Bilda en grupp och diskutera, jag tror att ni skulle få många väljare. Kör på!

    SvaraRadera
  16. Kör igång en facebook-grupp. Det är en bra och modern mötesplats i dagens Sverige...

    SvaraRadera
  17. Ok
    jag har ett facebookkonto.
    Jag vet ju inte vilka ni är så gör en vänförfrågan så svarar jag

    mordern och braoch helt i min linge . Då får man ju nästan direktdemokrati om man tar alla frågor den vägen.
    Jag ivrade faktiskt pä ett sådantarbetssätt men det var väldigt tamt.
    även här gjorde mig alliansen mig besviken.

    Jag hittar inte mina läsglas sä jag har väl tryckt på fel knappar då jag inte ser vilka bokstäver jag trycker på i min telefon.

    SvaraRadera
  18. Färgelandas största idiot startar Färgelandas minsta parti.
    Tragiskt.

    SvaraRadera