lördag 21 augusti 2010

Företag i Färgelandas kommun skall behandlas lika.

Skrivelse som sändts till KSAU den 20/8 2010

Det har kommet till min kännedom att kommunen lider stor skada av den hyresskuld som jag ådrog mig då jag hamnade i ett ekonomiskt trångmål. Skulden uppgick då som störst till 65000:-.
Den har fram tills i Julas stadigt minskats med X antal tusen se bilaga1 under en längre tid beroende på den ekonomiska situation som jag har befunnit mig i för att nu vara nere i ca 10000:- alltså mindre än 2 månadshyror. Enligt kontoutdraget så har jag det senaste året betalt till kommunen 106437:- och då är min hyra för den tomma betongbunkern på 117 m² 76792:- resterande betalning utgår då 29645:- i återbetald skuld.

I samband med ett KSAU möte den 21/4 tog kommunchefen upp min skuld som ett ärende på dagordningen.

Detta kan jag bara tolka på det viset att han med sin makt försöka tysta min kritiska stämma ang. kommunens hantering av Björnhusprojektet. Eller är det någon annan som är ute efter min lokal?eftersom en kommuntjänsteman personligen varit inne hos mig och undrat om jag inte vill flytta till Krämarevägen istället.

Om problemet hade varit så som Kommunchefen framförde ärendet, så skulle man rimligtvis ha gjort detta när problemet var som störst. Vid 65000:- och inte nu då summan i stort sett är återbetalt.

Men efter som man nu gjort som man gjort så vill jag i detta samband peka på hur olika man behandlar företag i den här kommunen.

Första jämförelsen kan göras på kvadratmeterhyran mellan min tomma betongbunker där jag betalar 662/ m². Jämfört med de färdiginredda björnhuskontoren eller de specialanpassade livsmedelslokalerna,

Man kan också göra jämförelsen med butik Cheri som betalar xxxx / m²

Eller så har vi Alltiklipp som för sin lokal betalar xxxx / m²

Eller Kajajas kaffé som betalar xxxx/ m²

Dessa uppgifter har Tord Karlsson varför jag har xxat dessa


Slutligen har vi hanteringen av Western Tools

I den lokalen har också kommunen investerat 200000:- att jämföra med mina (noll) 0:- kronor.

Kommunen sänkte hyran från 390 kvadratmeter/år till 300.


DJ Electronics har inga markiser över skyltfönstren trotts att solen är lika stark i de fönsterna som hos företagen i Centrumhusen. Det skulle jag vilja ha .

Jag vill också ha en större entrédörr då de åkgräsklippare som jag får in till försäljning inte går in monterade genom dörren. Utan jag måste plocka isär dem innan jag kan ta in dem i butiken.

Jag yrkar på en nedsättning av hyran till en sådan nivå att man med fog kan säga att företagen i Färgelanda behandlas på korrekt och likvärdigt sätt.

Vidare vill jag ha en nedskrivning av räntan, på skulden som uppkommit till samma räntesats som räntan på de 30 miljoner kronor som lånades ut till Björnhusprojektet. Där ekonomiskefen motiverade den låga räntan med att ” vi hade pengarna i likvida medel”.

Jag vill också ha ersättning för den investering som jag har lagt av egna medel i av kommunen hyrda lokalen . Det skulle jämställa min lokal med Björnhuset. Återbetalningen som hyran då blir i det sammanhanget torde också vara gjord då jag under de här snart 10 åren har betalt ca 733000:-

då hyreshöjningen har varit ca 0.8 % årligen.

Någon omsättningsklausul finns häller inte i mitt avtal och inte häller har jag möjlighet att kunna hyra ut lokalen i andra hand.

När jag ändå är i gång så skulle kommunen investera i värmepumpar i Allégården i Högsäter.

Jag lämnade då offerthandlingar till Tord Karlsson . Detta skedde i februari – Mars månad 2009.

jag gjorde påstötningar med jämna mellanrum , både telefonledds och skriftligt. Första gången påstötningen ägde rum var under hösten , men då hade inte Tord hunnit att titta på ärendet då han enligt PO Johansson , varit upptagen med Björnhuset.

Nästa gången som jag ställer frågan så svarar Tord att han vill ha in kompletterande handlingar.

Jag delger honom då detta och vi gör dessutom ett studiebesök på plats för att säkerställa att det är möjligt att genomföra arbetet som var tänkt. Tord fick också möjligheten att ställa de frågor som han undrade över. Detta skedde i januari månad .

Sedan har jag med jämna mellanrum frågar efter ett svar men inget fått.

Sista gången jag hade upp ärendet var på den genomgången som svenskt näringsliv hade sitt öppna möte i Allhem då man diskuterade Färgelanda rankning.

Det mötet trodde jag skulle leda till att kommunledningen skulle lyssna på företagarna men jag kan i efterhand se att det bara var ett spel för galleriet då man ångar på i gamla hjulspår.

Nu är vi inne i augusti månad och jag har fortfarande inget hört.

Tycker inte ni att alla företag har betydelse för denna kommun.

Dick Jonefelt

10-08-20

Färgelanda.

1 kommentar:

  1. Öpenhet och ansvar är M-s ledord. Tyvärr bidrar jag väl inte till öppenhet när jag nu är anonym. Feg? Nja
    Jag måste erkänna att din öppenhet har ett stänk av frisk luft.
    Alla förstår att du har råkat ut för en av de sjuka hämndaktioner som den styrande sekten ägnar sig åt när de blir kritiserade.
    Att du har lyckats betala ned din skuld från 60 till 10 tusen kronor samtidigt som du har skött dina hyror är beundransvärt. Du bedriver dessutom ett företag som är unikt i Färgelanda. Om du försvinner uppstår ett visst hål i serviceutbudet. Dessutom betalar du skatt här. Föreningar har också fått se sina bidrag bli indragna när de t.ex inte har varit på speaking turns med Kerstin Fredriksson. Det kan föresten gälla vad som helst. Det kan gälla bygglov,mobbing,anställningar etc De kan absolut inte skilja på den makt vi har givit dem och personligt tyckande. Därför stinker det i Färgelanda.
    PS Kd behövs också.

    SvaraRadera